BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Selamat Hari Raya

Assalamualaikum..

Ni 1st post gua sejak hari raya,
so selamat hari raya utk semua yg terbaca or tersinggah blog ni,
gua percaya xla ramai mane tp ok la dari takde..

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin utk semua,
harap maafkan salah susunan tatabahasa dlm entri2 gua,
kalau ade yang terasa ngn post gua,
gua mintak maap..
Kadang2 kita xtau pon yg kita dah buat org kecik ati,
so gua harap kita amalkan saranan astro la.."Kosong-kosong"

Beraya tu beraya gak ye,
batas2 agama jangan korang langgar selambe je
aidilfitri ni perayaan agama
kalau korang sebat langgar perintah agama
habuk pon korang tak dapat
same2 la mengingatkan antara kita InsyaAllah..
gua pon bukan baik sangat tapi ade la usaha tu
walaupun selalu kena nganjing ngn mmber2

Raya kali ni mungkin x seberapa utk kebanyakan org
gua maksudkan gua sendiri la.
Gua g semayang raya taun ni sgt ala kadar,
berkopiah,baju melayu,kain pelekat..
sampai mak gua pon sound "kau ni nak beraya ke g semayang jumaat?"
naseb bek gua ade idea bernas lalu menjawab
"semayang jumaat ngn semayang raya same je, nak menghadap Allah..yg pnting niat tu btol ngn pakaian kemas"
mak gua pon mengalah lalu terus mengisi balang2 kosong dgn kuih raya.
Sebenarnya bagi gua tak bagus korang bezakan solat sunat, wajib, kat umah n kat masjid.
Korang solat la kat mana pon, sendiri or berjemaah mesti kena btol2.
Tak adil la korang solat kat rumah pakai kain pelekat ngan baju pagoda,
pastu pegi masjid pakai macam nak kawen lain (utk yg dah berkahwin),
korang bukan nak tunjuk pakaian kat orang,
konsep dia sekarang ni nak berpakaian kemas dan bersih untuk menghadap Allah.
jumpa awek boleh pulak berjam nak bersiap..hampeh tol..

Satu perkara lagi gua nak share masalah sosial
Gua tgk masa puasa tu ade la beberapa kanak2 sekolah menengah
duk berdating dekat taman permainan kanak2 dpn umah gua
gua nak bersenam ngn member pon tak senang rase
macam laki bini tuu..pluk sana sini,duk berpangku lagi..
gua perati je sambil duk bersenam tu sebab jauh
last2 ada satu kapel ni duk dkt2 ngn tmpat kitorang bersenam
gua dah start pandang serong je kat dyorg ni tapi gua tahan la
tup tup si laki ni kuar rokok duk hisap dpn mata gua
direct je gua sound "bro, kalau tak puasa simpan sendiri jela.."
mula2 macam xpuas ati gak muka kanak2 ni,bajet2 gangster je dpn makwe dy..
gua pon senyum je kat dy n sambung briadah (dlm ati gua risau gak dy pnggil geng bas skolah dy)
tak lame tu gua tngok dy blah smbil pandang gua serong gak..

esoknya gua pegi beriadah, 
ramai plak kanak2 merokok kat taman tu macam saje je nk bakar line,
gua buat tak tau je sebab diorang ramai..
tibe2 ada apek veteran jiran gua keluar jalan2 dia nampak kanak2 merokok
dia tanye gua boleh merokok ke bulan puasa
gua pon cakap la kuat2 (suara gua mmg kuat sejak azali)
"Spatutnya xboleh tauke, tapi mereka ni masih kanak2..parents tak bagi puasa takut tak tahan nak buka"

Gua tengok ade la 2-3 org xpuas hati macam nak gaduh (gua dah takut sbenarnye)
Nasib baik ade 2 brader gym datang nk beriadah kat tmpat gua,
Gua dgn beraninya beramah mesra sambil mengharapkan kanak2 tadi batalkan niat nak ke tempat gua..
Nasib gua mmg baik la,kanak2 tu sume duk dari jauh je perati..
Akhirnya happy ending utk gua..haha

Gua nak advise kat parents2 la,
Korang tu contoh anak2,
Kalau korang tak tunjuk perlakuan baik,
tak ajar anak2 buat perkara yang baik,
jangan terkejut la kalau anak korang boleh conteng arang kat muke korang.
Gua sebagai remaja pertengahan usia, tau gak mmg susah nak didik anak.
(tgk mmber2 yg dh jadi remaja lanjut)
Kalau korang rase tak mampu nak ajar anak2,
bagi la cikgu2 'ajar cukup2' anak korang..

Tak payah nak dimanjakan sangat smpai tak boleh kena rotan,
gua dulu mmg banyak belajar ngn rotan daripada belajar subjek kat kelas,
tapi Alhamdulillah gua sedar gua bagi masalah kat parents gua..
bile korang bela anak korang, diorang akan jadi degil n show off gile2..
Korang bayangkan mmber gua citer mase jadi cikgu pelatih,
murid2 selambe lari keluar kelas masa tengah mengajar..
kalau generasi aku dulu bising sikit dalam kelas dah kena rotan
Nampak tak perbezaan kekerasan kepala budak sekarang??
Parents tolong la main peranan..
Gua xsanggup tengok generasi akan datang sekadar update dgn gajet
tapi tak diupdatekan pasal adab dan agama..

So, gua rase mcm dah banyak sangat bercerita..
Dah penat jari menaip,
gua nak susun sepuluh jari mohon ampun sekali lagi..
Selamat hari raya..

Wassalam


0 comments:

 
Bruno Mars - Talking To The Moon